Методичні рекомендації
з питань організації та проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності». у загальноосвітніх навчальних закладах»
«Швидше всього наздоганяє
та небезпека, яку зневажають»
Публіцій Сір
Сьогодні, як ніколи, зростає роль освіти у підготовці школяра до самостійного життя у світі, де кількість надзвичайних ситуацій постійно зростає, екологічна ситуація погіршується. Життєво необхідно озброїти дітей знаннями, вміннями і розумінням важливості збереження власного здоров'я. Тому виховання здорового покоління, зі сформованою культурою безпечної поведінки, із засвоєними
алгоритмами дій в умовах надзвичайних ситуацій, одне з пріоритетних завдань, яке стоїть перед освітою.
Щорічно Кабінет Міністрів України своїм розпорядженням «Про затвердження плану основних заходів цивільного захисту на рік», Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України та Міністерство надзвичайних ситуацій України видають свої накази, які вимагають в загальноосвітніх навчальних закладах організовувати проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності».
Основна мета проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» - допомогти сформувати в учнів свідоме ставлення до свого життя і здоров'я, оволодіти основами здорового способу життя, життєвими навичками безпечної для життя і здоров'я поведінки у повсякденному житті та при виникненні надзвичайних ситуацій.
Суть проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» полягає в ефективній організації навчально-виховного процесу, який дозволятиме учням оволодіти основами знань про здоровий спосіб життя, формувати правила безпечної поведінки та дотримання їх у різних життєвих ситуаціях.
«Тиждень знань з основ безпеки життєдіяльності».може включати такі технологічні етапи:
- чітко продумана організація навчально-виховного процесу;
- використання міжпредметних зв'язків;
- моделювання чи створення ігрових навчальних ситуацій;
- засвоєння правил поведінки, які гарантують безпеку життя дитини.
Оскільки безпека життєдіяльності - предмет інтегрований, тому при проведенні заходів, слід опиратися на знання учнів з біології, географії, хімії, фізики, основ медико-санітарної підготовки, цивільного захисту, тощо.
Хочу наголосити, успішне втілення завдань, які поставлені перед освітніми закладами з навчання та виховання дітей, ознайомлених з правилами безпеки, можливе тільки при поєднанні зусиль при проведенні уроків та позакласних заходів.
«Тиждень знань з основ безпеки життєдіяльності» проводиться двічі на рік, в переважній більшості наприкінці навчальних семестрів - в грудні та травні місяці.
Тематичний план проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» повинен охоплювати такі аспекти:
- небезпека вдома й на вулиці. Основні правила поведінки:
- під час літнього відпочинку на воді, біля водоймищ;
- при виникненні пожежі;
- під час грози, сильного вітру, шквалів;
- під час подорожі до лісу;
- під час збирання грибів та лікарських рослин;
- на транспорті, автошляхах та залізниці;
при експлуатації побутових електроприладів;
- при користуванні предметами побутової хімії та піротехнічними засобами;
- при виявленні розливів ртуті;
- при знаходженні вибухонебезпечних предметів або маловідомих предметів;
- при зустрічі зі свійськими та дикими тваринами.
Підбір матеріалів і форма навчання повинні відповідати віковим групам дітей: 1-4 класи, 5-7 класи, 8-11 класи.
Необхідно приділити увагу розбору практичних питань із навчання дітей правильному поводженню в різних життєвих ситуаціях.
Зміст роботи під час «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» слід планувати відповідно до сезонних ризиків. Наприклад, у зимовий період варто більше уваги звертати на правила поведінки на льоду, під час ожеледиці, в мороз, під час новорічних та Різдвяних святкувань, тощо. Весною слід наголошувати на правилах поведінки на воді, в лісі, в побуті, із вибухонебезпечними предметами, на дорозі...
«Тиждень знань з основ безпеки життєдіяльності» складається з трьох компонентів: практичний, теоретичний та ігровий.
Практичний компонент передбачає здійснення школярами будь-яких практичних дій: це підготовка стінгазети, плакату, проведення спортивних естафет, тощо.
Теоретичний компонент може бути дуже різноманітним. Його основне завдання - розширити знання школярів про основи безпеки життєдіяльності, про різного роду надзвичайні ситуацій та правила поведінки під час їх виникнення, про безпеку у повсякденному житті та ведення здорового способу життя. На конференції, диспути, дискусії, дебати, круглі столи можуть бути запрошені фахівці в цих галузях.
Ігровий компонент (конкурси, вікторини, турніри, рольові ігри, театралізовані вистави) найбільш видовищний в «Тижні знань з основ безпеки життєдіяльності».У ньому можуть брати участь усі школярі. У конкурсах і турнірах може проявлятися й просто бажання перемогти, бути першим. Це добре, адже все одно учні засвоюють необхідну інформацію, а заодно проявляють свої здібності та знання.
Інтерактивні методики, які варто застосовувати в рамках проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» дадуть змогу задіяти не тільки свідомість учня, але й його почуття, емоції, вольові якості, тобто залучатимуть до процесу навчання «цілісну людину».
І це сприятиме кращому засвоєнню навчального матеріалу.
Основними вимогами до організації «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» є:
- Залучення всіх учнів з урахуванням їхніх інтересів і здібностей.
- Органічне поєднання навчальної і позашкільної діяльності.
- Практична спрямованість заходів.
Наприкінці «Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» необхідно підбити підсумки змагань, конкурсів між класами, нагородити переможців.
Рекомендації щодо проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності».
Головними дійовими особами в організації «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» є учні.
Основні заходи «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» можуть бути такими:
•підготовка й оформлення плану проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності»;
•підготовка і проведення міні-лекторію або серії передач по шкільній радіотранс-ляційній мережі під рубрикою «Це повинен знати кожен»;
- підготовка і проведення виховних годин у кожному класі. Наприклад: «Твоя безпека -це твоя уважність»;
- випуск стінгазет і проведення конкурсу на кращу стінгазету. Наприклад: «Безпечне довкілля», «Безпечна поведінка на канікулах»;
- проведення конкурсу плакатів, колажів. Наприклад: «Будь уважним», «Правила безпеки», «Коли електроприлади бувають небезпечні», «Твоя безпека залежить від тебе»;
•проведення конкурсів, КВК, брейн-рингів. Наприклад: «Надзвичайні ситуації та вихід з них»,»Азбука безпеки», «Сам собі рятувальник»;
•проведення вікторин. Наприклад: «Правила безпечної поведінки», «Безпека та загрози», «Виживання в екстремальній ситуації»;
•проведення конференцій, семінарів, круглих столів. Наприклад: «Сучасні проблеми безпеки життєдіяльності», «Екологічні проблеми сьогодення», «Чиста вода»;
•написання творів на тему: «Героїчна професія - рятувальник»;
•проведення дебатів, диспутів. Наприклад: «Твоє життя - твій вибір», «Чи слід легалізувати легкі наркотики», «Паління - чи це загроза для здоров'я людини»;
- організація виставки дитячих робіт. Наприклад: «НС очима дітей»;
- проведення спортивних змагань зі включенням етапів за програмою юних рятувальників Всеукраїнського громадського дитячого руху «Школа безпеки»;
- демонстрація відеофільмів про надзвичайні ситуації та загрози, які вони несуть, про героїчну працю рятувальників тощо;
- виступи агітбригад ДЮП, ЮІР, команд юних рятувальників «Школа безпеки»;
- проведення екскурсій у підрозділи МНС в області, на пожежно-технічні виставки;
- оформлення стендів за тематикою: «Безпека у повсякденному житті».
План проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» готується за 10 днів до початку проведення. За тиждень до початку на черговому засіданні організаційного комітету з його підготовки і проведення звітують відповідальні за кожен захід, визначають порядок вручення призів і нагород переможцям, активістам. Керівництво школи призначає голів журі окремих конкурсів.
За 3-4 дні до початку «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності».у вестибюлі школи вивішуються оголошення з програмою, а в день відкриття - плакат «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» на якому розміщуються план проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності».умови проведення окремих конкурсів, теми семінарів, конференцій, виступів на конференціях, а також фотоматеріали з проведення «Тижнів знань з основ безпеки життєдіяльності» минулого року. Школу оформлюють стендами, стінгазетами і плакатами з крилатими висловами про безпеку, здоров'я, правила поведінки.
У період проведення «Тижня...» бажано вести радіопередачі під час великої перерви, повідомляти про заплановані заходи, місце і час їх проведення, підсумки і результати роботи, називати прізвища учнів і класи, які найбільш відзначилися за цей період.
Орієнтовний план проведення
«Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» (зимовий)
Понеділок
- Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в зимову пору року: «Небезпечні забави, тонкий лід».
- Проведення вікторини для учнів середніх класів: «Правила безпечної поведінки».
- Проведення змагання серед старшокласників: «Юний рятувальник».
Вівторок
1.Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в зимову пору року: «Обережно, ожеледиця», «Небезпечні бурульки».
2.Проведення брейн-рингу (конкурсу,КВК) серед команд старшокласників на тему:«Надзвичайні ситуації та вихід з них».
3.Організація конкурсу стінгазет для учнів молодших та середніх класів «Безпечна поведінка на канікулах» або «Правила безпеки».
Середа
1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в зимову пору року: «Переохолодження організму. Відмороження».
2.Проведення виховної години: «Твоя безпека - це твоя уважність».
3.Проведення конференції (семінару) на тему: «Сучасні проблеми безпеки життєдіяльності».
Четвер
- Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в зимову пору року: «Святкуйте безпечно. Петарди».
- Перегляд та обговорення відеоматеріалів, відеофільмів про надзвичайні ситуації та правила поведінки в них.
3.Нагородження переможців конкурсів, змагань, активних учнів школи.
П'ятниця
- Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в зимову пору року: «Грип», «Обережно, ртуть!».
- Проведення дебатів серед учнів старших класів:«Твоє життя - твій вибір».
- Організація екскурсії у підрозділи МНС України, на пожежно-технічні виставки для учнів молодших та середніх класів.
Орієнтовний план проведення
«Тижня знань з основ безпеки життєдіяльності» (весняний)
Понеділок
1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в весняно-літню пору року: «Поведінка на воді».
- Проведення виховної години: «Загартовування організму», «Перша допомога при сонячному (тепловому) ударі».
- Проведення конференції (семінару) на тему: «Чиста вода. Охорона водних ресурсів».
Вівторок
Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в весняно-літню пору року: «Якщо ви заблукали в лісі».
2.Проведення вікторини для учнів середніх класів: «Виживання в екстремальній ситуації».
3.Проведення змагання серед старшокласників: «Юний рятувальник».
Середа
- 1. Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в весняно-літню пору року: «Отруєння грибами».
- Проведення брейн-рингу серед команд старшокласників на тему: «Основи пожежної безпеки».
3.Організація конкурсу стінгазет для учнів молодших та середніх класів «Безпечне довкілля» або колажів «Коли електроприлади бувають небезпечні».
Четвер
- Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в весняно-літню пору року: «Кліщі».
- Перегляд та обговорення відеоматеріалів про надзвичайні ситуації.
3.Нагородження переможців конкурсів, змагань, активних учнів школи.
П'ятниця
- Проведення міні-лекторію під рубрикою «Це повинен знати кожен». Правила поведінки в весняно-літню пору року: «Обережно, вибухонебезпечні предмети»,«Блискавка!».
- Проведення дебатів серед учнів старших класів: «Паління - чи це загроза для здоров'я людини».
- Написання літературних творів: «Героїчна професія - рятувальник».
|